Episode Transcript
[00:00:01] Velkommen til Bilpodcasten. Mit navn er Jakob. Nogle gange giver det mere mening at se vores episoder på YouTube, for der kan du se præcis hvad episoden handler om, og det er også meget nemmere at kommentere på det og få uddybet noget, hvis der er et eller andet, du ikke helt forstår.
[00:00:16] Og husk, det koster ikke en krone, men til gengæld bliver vi klogere sammen. Velkommen til Bilpodcasten, og hvis du meget gerne vil vide mere om sådan en X-Ping G6, den nye, opdaterede version, så er du altså kommet til det helt rigtige sted. For jeg har fået en X-Ping G6 Performance udleveret til test, og har nu kørt i den i over en uge, hvor jeg har kørt over 1000 km, så den er altså blevet testet grundigt i det her vejr, som har svinget imellem helt ned til 0 grader og op til cirka 13 grader. Der er altså både blevet lavet rækkevittigt test, støjmålinger, og jeg har kigget på køregenskaberne, og vi kommer ned langt, langt ned i de forskellige specifikationer. Jeg kommer ikke til at fortælle så meget om udstyret i de forskellige varianter. Den findes i tre forskellige varianter. En standard range, en long range og så den her performance.
[00:01:06] Standard rangen starter i en pris af 299.995 kr.
[00:01:13] Og med den kan du opnå en rækkevidde på 470 km ifølge WLTP-standarden. Det er selvfølgelig ikke helt deromkring, at du lander. Du skal nok trække ca. 20% fra, så er det et mere realistisk tal.
[00:01:27] Men den er altså noget mere effektiv end de to andre biler på grund af dens lavere vægt, da batteriet er knap så stort. Går du op i en long range version, så får du altså kun 525 km til en ekstra pris af 349.995 kr.
[00:01:44] Det lyder måske af meget, men der er altså nogle ting, som er ændret lidt i de forskellige udstyrsvarianter. Blandt andet så i Long Range versionerne, der får du altså opgraderet sæder, hvor der også er massage i osv. Men gå ind og kig på specifikationerne, fordi de kan hele tiden ændre sig, og derfor er jeg ikke meget for at oplyse helt præcis, hvad der er i de forskellige udgaver, når jeg laver anmeldelsen. Den her anmeldelse er lavet sidst i marts måned 2026, men bilen vi skal tale om i dag, det er den her Performance udgave, som starter i 379.995 kr.
[00:02:19] På denne her bil har de opgraderet den, så den er fået elektronisk svingbar anhængertræk på.
[00:02:25] Det koster 8.900 kr. Det synes jeg er ret billigt for at få et anhængertræk på bilen her.
[00:02:31] Og så udgaven, at jeg har fået her en Black Edition. Det vil sige, at de her lister, som nogle steder er krom, blandt andet herhenne, hvor vi har kameraet sidende ved fordøren, det plejer at være krom. Det er altså sorte lister, og der er også sort ved spejlene osv.
[00:02:46] Men det betyder bare, at prisen for denne performanceudgave ender i 396.395 kr.
[00:02:55] Xpeng blev grundlagt tilbage i 2014 og så sig mere som en teknologivirksomhed end en bilproducent.
[00:03:03] Sidenhen er de godt nok gået meget ind i det her med at producere biler. Blandt andet så har de et samarbejde med Volkswagen, og de har udviklet deres eget assistenssystem og deres eget styresystem i bilerne, som fungerer virkelig, virkelig godt. Og der er ingen tvivl om, at når jeg kigger på det her system kontra Teslas styresystem, så er de altså ved at være tæt på, og det lugter altså også lidt af, at det er Teslas styresystem, at de har kopieret i forhold til måden, at det er sat op på.
[00:03:33] Det er en kinesisk bilproducent, men det skal lige siges, at G9'erne og G6'erne, de nye modeller, de bliver altså produceret nede på Steyr Magnafabrikken nede i Østrig. Derfor er det altså en bil, der bliver produceret i Europa, og det kommer også til at betyde noget i forhold til, hvor hurtigt man eventuelt kan få reservdele til bilerne.
[00:03:53] Så der er altså flere fordele ved måske at vælge en kinesisk x-ping frem for andre kinesiske mærker, at der findes på det danske marked lige pt.
[00:04:05] Noget andet som også fungerer virkelig, virkelig godt for bilerne her, det er i forbindelse med deres styresystem, så har de noget der hedder X-Combo. Og hvad er X-Combo for noget?
[00:04:15] X-Combo er din mulighed for at lave sådan nogle små miniprogrammer inde i bilen. Så for eksempel når du spænder sikkerhedsselen, så beder du bilen om at den skal slukke for alle de forskellige advarsler osv.
[00:04:28] Og sådan er der bare en hel masse forskellige programmer, du har mulighed for at gå ind og justere på og fine tune, så bilen kommer til at passe perfekt til dig.
[00:04:36] F.eks. når du kommer og åbner døren om aftenen, så kan det godt være, at du synes det er træls, at den kun tænder lyset foran. Der kan du altså i det her X-Combo sige, at jeg vil gerne have, at den tænder lyset i det hele, altså i hele kabinen, og den skal køre det op på 100%. Og når jeg så sætter selen i, så skal den dæmpe det osv. Det er altså virkelig, virkelig smart.
[00:04:55] Og hvor stor er sådan en X-Ping G6 så? Jamen bilen er 4,75 m lang fra forhjænden. Forhjænden? Det er ikke forhjænden.
[00:05:06] Og hvor stor er sådan en X-Ping G6 så? Jamen det er en relativt stor SUV. Bilen er 4,75 m lang.
[00:05:14] Den er 2,18 m bred med spejl og 1,92 m bred uden spejl. Så har den en højde på 1,65 m.
[00:05:24] Og akselafstanden altså fra center forhjul til center baghjul er 2,89 meter.
[00:05:29] Den har en relativ fin vendratus i forhold til hvor stor bilen er. Den er på 11 meter. Og så har den en luftmodstandskoefficient på 0,248 cd eller cw værdi, alt efter hvor du er i verden. Så hedder det lidt forskelligt. Vi skal også lige have kigget lidt nærmere på designen af bilen, så jeg vender lige kameraet, så I kan kigge med.
[00:05:51] Når vi kigger på fronten af sådan en X-Pen G6, så det der er sket der hovedsageligt i forhold til den gamle version, det er at lysbaren nu går igennem på hele fronten i stedet for at være afbrudt af logoet.
[00:06:04] Lygterne, der sidder nede i kufangeren, er altså også blevet en lille smule mindre. Det er meget svært at se, men de er altså blevet lidt mindre størrelsesmæssigt, end de er på den gamle version.
[00:06:15] Og så den her kontrastfarve, der var rundt om skærmkasserne. Det er jo selvfølgelig svært at se, når det er en sort bil, men der var sådan en sort liste rundt om selve skærmkassen på de gamle modeller. Den er altså også væk. Nu går designen bare igennem i den samme farve, som bilen nu er valgt i.
[00:06:34] Omme ved bagenden, der har man fået en lille hæk eller en anerumpe på bilen, og det synes jeg også virkelig ser godt ud i forhold til tidligere.
[00:06:43] Og det skal jo ikke være nogen hemmelighed, jeg har altså ikke været specielt vild med sådan en X-Pen G6 tidligere. Jeg har haft lidt et problem med designet, især omkring den der lidt afstumpede anerumpe, selvom jeg egentlig godt har kunne lide en en Saab 900, som har lidt den samme form, så synes jeg alligevel, at der har manglet noget på den her X-Pen G6. Det er altså blevet bedre på den nye version, og derfor så giver jeg den også en bedre karakter, end jeg gjorde tidligere. Så jeg ender på karakteren 6,5 for design.
[00:07:17] Men er det så overhovedet en komfortabel bil, sådan en X-Pen G6?
[00:07:21] Og ja, det vil jeg sige, det er det.
[00:07:24] De her sæder, som bilen er udstyrt med, i Performance og Long Range udgaven, der er det altså sæder, hvor du har en virkelig god massagefunktion i, og der er varme og køl i sæderne.
[00:07:38] Plus at der er indbygget lyd, så når du for eksempel taler i telefonen, så kan du få lyden til at komme ud lige heroppe under nakkestøtten, så hele bilen ikke bliver generet af dine telefonsamtale. Det fungerer altså virkelig, virkelig godt.
[00:07:52] Der er også fin aflæggerum både i dørene, hvor der er god plads.
[00:07:56] Du har kopholdere i midten af bilen med sådan en klemmefunktion, så den ikke står og rasler rundt nede i selve kopholderen.
[00:08:05] Og hvis vi lige går om og så kigger om på bagsædet.
[00:08:10] Så har vi også god mulighed for at sætte en flaske nede i dørene der.
[00:08:16] Og du har et midterarmlæn, som kan lænes ned. Det er dog lidt højt op, når du sidder der. I hvert fald, når du er 1,77 m eller derunder, der er det måske lige i underkanten.
[00:08:29] Men du har også mulighed for at få et par kopholder ud der.
[00:08:32] hvor du kan sætte en flaske eller en kop kaffe i. Men prøv at lægge mærke til, hvor skrå den står.
[00:08:39] Der skal du altså ikke have fyldt din kop helt op til randen, for så er jeg da helt sikker på, at du kommer til at spille noget heromme.
[00:08:46] Men komfortmæssigt har du også mulighed for at vippe sæderne her.
[00:08:51] så de kan stå mere oprejst eller de kan være længere tilbage ligesom jeg har vist over på det andet sæde her i bilen. Og der er altså masser af plads heromme bagved og selvfølgelig også to USB-stik nede under midterkonsolen.
[00:09:09] Men altså virkelig en lækker bil og en lækker kabine med stemningsbelysning både foran og i bag.
[00:09:17] Og så er den altså bare Ultra komfortabel at køre. Undervognen er altså også sat op til en blanding af dynamiske køregenskaber og mest komfort. Det er jo en større SUV, desværre for dem til at køre specielt dynamisk, fordi de er lidt tunge i røven, også selvom de hedder Performance.
[00:09:38] Men komfortmæssigt.
[00:09:40] Der vil jeg sige, at den her bil har virkelig overrasket mig positivt, og jeg lander på karakteren 9,5 for komfort.
[00:09:47] En anden ting, der også er vigtig, når man taler om komfort, det er, hvordan det er med frisk luft i kabinen.
[00:09:52] Og her, der virker det her luft- eller indblæsningssystem, som er i den her X-Ping utrolig godt. Det er nemt at justere, fordi de har fået nogle af de manuelle justeringsmuligheder tilbage i bilen. Det havde de ikke i den gamle G6'er. Det har de altså nu i den nye, opdaterede version.
[00:10:07] Så der har man fundet ud af, at det var lidt for bøvløsteret på skærmen, og der har X-Ping altså lyttet til, hvordan brugerne af bilen har haft det med systemet. Det kan jeg godt lide, at man lytter til, hvad man får at vide af dem, der rent faktisk kører i bilen til hverdag.
[00:10:22] Men det larmer heller ikke ret meget.
[00:10:25] Så selvom du har relativt meget styrke på din luft, så er det ikke fordi, du bliver generet af lyden derfra. Og det samme omme i bag, der har du også indblæsninger nede i midt af konsolen.
[00:10:36] Så det er også noget af det, der er med til at trække den op på den her gode karakter. Og så selvfølgelig også, at det bare er vanvittigt lækkert med det massage, der er i de sidder her. Det fungerer altså bare.
[00:10:46] Vi skal også snakke lidt om, hvor meget det støjer, når man kører i bilen. Og det her, det er altså virkelig en støjsvag kabine.
[00:10:52] Både fra ventilationsanlæg, som man næsten ikke kan høre, også selvom det kører i auto.
[00:10:57] Du har blæsere på begge dine telefoner, når de ligger og lynlader med trådløs opladning. Det hører du altså heller ikke, når du kører.
[00:11:05] Så alt i alt, fordi jeg ved 80 km i time måler 70 decibel, og ved 130 km i time kun måler 75 decibel, så lander jeg på karakteren 6,5 for støj i kabinen.
[00:11:18] Det eneste der støjer, det er nogle af de her advarselstoner, som der kommer alt efter, hvad du har slået til og hvad du har slået fra, men der kan du altså slå nærmest det hele fra, så det ikke er noget af problemet.
[00:11:29] Jeg synes bare generelt, at det her har været en virkelig, virkelig behagelig oplevelse.
[00:11:34] Også i forhold til, hvor lidt den larmer, når man kører i bilen.
[00:11:38] Noget andet, der er en kæmpe fordel, som jeg lige skal huske at sige, det er, når du taler i mobiltelefon.
[00:11:44] De mennesker du taler med, de er altså i tvivl om du sidder derhjemme og taler, så godt virker støjreduktionen i mikrofonerne som er indbygget i bilen her. Du kan ovenikøbet indstille bilen på noget der hedder Private Mode, så kommer lyden ud lige heromme bag ved hovedstøtten, og så er det næsten kun dig der kan høre hvad I taler om på telefonen.
[00:12:05] Det er altså helt anderledes, end det er i de fleste andre biler, hvor alle andre også bliver en del af samtalen.
[00:12:11] Men det kan du også vælge at slå til eller fra her. Så alt i alt virkelig, virkelig en god oplevelse, hvad lyden angår i den her X-Peng G6.
[00:12:21] Jeg har faktisk lyst til at runde karakteren lidt op, når jeg sådan tænker over det.
[00:12:26] Men lige det her med støj fra mikrofonerne, når man taler i telefonen.
[00:12:33] Jamen, det skal vi ikke ordne op for her, fordi det er noget af det, der er med i under udstyr til prisen, og hvor godt udstyr det virker.
[00:12:42] I forhold til kvalitetsfølelsen i kabinen, der er vi altså også op på noget, som er i høj, høj kvalitet. De har altså valgt nogle gode, gedigende materialer, uanset hvor man rører. Altså det her stof, der er blevet brugt på loftet, det er så lækkert blødt, og det lyder jo helt latterligt, at man sidder og siger det om en bil, fordi du rører jo aldrig nogensinde ved loftet. Men det er også med til at tage akustikken og sørge for, at der er en En god lyd inde i bilen, når det er så blødt, fordi det simpelthen sluger noget af den rumklang, der ellers ville være. Som jeg nogle gange har oplevet i nogle af de lidt billigere biler.
[00:13:17] Og her taler vi altså stadig om en bil, som starter ved 300.000 kr.
[00:13:21] I dagens Danmark er det i efterhånden ved at være en ret billig bil.
[00:13:26] Når vi mærker rundt på dørene, så er det også bløde materialer. Vi har det her stemningsbelys, der kører rundt og giver sådan en eksklusiv følelse.
[00:13:33] Rattet er utrolig lækkert at røre ved. De her stilke, som sidder bag ved rattet, virker som rigtig, rigtig høj kvalitet. Næsten en premiumfølelse, når man betjener dem. Det kan jeg virkelig, virkelig godt lide. Og så er der selvfølgelig også varme i rattet. Det er noget af det, som jeg synes fungerer rigtig godt. Jeg prøver lige at tage kameraet, og så vende det for at vise det her 360 graders kamera, som er rundt om bilen.
[00:13:59] Og det er lidt sjovt, fordi du kan også vælge at sige, at du vil se den i 3D, og så kan du faktisk dreje rundt om bilen, lige så tosset, som du vil. Og der er altså ikke ret meget lag på skærmen her. Det fungerer virkelig godt. Og det samme med menyerne, når man er inde i dem.
[00:14:15] Det er lækkert, hurtigt at betjene, nemt at overskue.
[00:14:21] Og der er altså ikke rigtig nogen... Ah, okay, der var der selvfølgelig lige noget, der glippede, men det kan jo ligesåvel være mig, som ikke får trykket godt nok på det.
[00:14:30] Men vanvittig nemt at finde rundt i også. Det kræver altså ikke ret meget tilvænning.
[00:14:36] Og så har du bare muligheden for at sætte det her system op på alle mulige forskellige måder. F.eks. hvis du holder hernede i lang tid, så kan du skifte nogle af de funktioner, der er ude nede i bunden af din skærm, med nogle af de andre genveje, som ligger deroppe, hvis der er noget, du bruger oftere end noget andet. Og der kan du se, at der er plads til to ekstra felter der. Så det er altså ikke noget problem. Hvis vi nu for eksempel vil have YouTube ned og ligge dernede, så trækker vi den bare ned, og så ligger den klar som genvej.
[00:15:00] Og så siger vi færdig. Og så kan man se, at nu ligger YouTube i bunden af linjen. Så det er altså lige så nemt at interagere med og rette på, som det er at rette på en PC derhjemme.
[00:15:14] Det er altså virkelig intuitivt og let at betjene.
[00:15:18] Og derfor lander jeg også på karakteren 8,5 for kvalitetsfølelsen i kabinen. Fordi sådan noget som skærmene og den gode opløsning, der er på kameraerne hele vejen rundt, hvor let det fungerer. Det her intuitive styresystem, som bilen er udstyret med.
[00:15:36] Og så bare, når man mærker på alle de her overflader, der er hele vejen rundt i bilen. Du skal altså helt langt ned på dørene, før du finder noget, som er hårdt at røre ved.
[00:15:46] Det er altså med til at give en virkelig god karakter.
[00:15:50] Og hvordan er det så med køregenskaberne i sådan en X-Ping G6 Performance?
[00:15:56] Der vil jeg sige, der er altså sket noget.
[00:15:59] Det er stadigvæk en tung bil at køre rundt i.
[00:16:04] Den tidligere X-Pen G6 slagtede jeg den lidt i forhold til det her med, at når man havde assistenterne på, så lå den aldrig fuldstændig lige i vognbanen. Den lå hele tiden at korrigere rattet osv.
[00:16:18] Det er altså slut nu. Der er kommet en ny opdatering til de her Xpengs, som har fungeret vanvittigt godt.
[00:16:25] Jeg har ikke haft den eneste fantom opbremsning i forbindelse med de 1050 km, jeg har kørt indtil nu i bilen i forbindelse med min test.
[00:16:35] Så her, der er altså virkelig sket underværker.
[00:16:39] Performanceudgaven er jo også en ret hurtig bil. Xpeng de lover, at den kan klare fra 0 til 100 på 4,13 sekunder.
[00:16:46] Jeg har målt det til 4,1 sekunder, men så præcist er min måling heller ikke. Men jeg vil mene, at det skal nok passe det, at X-Plane siger. Så er den også oplyst til at have en topfart på 200 km i timen.
[00:17:01] 200 km i timen er jeg sikker på, at det skal man nok kunne nå i den her, og man skal også nok kunne nå relativt hurtigt op.
[00:17:09] Noget af det eneste, der irriterer mig lidt, når jeg kører bilen, det er, at den har sådan en melodi, der spiller udenfor, og den kan du ændre i tre forskellige indstillinger, så den lyder forskelligt, alt efter hvad du vælger. Men den spiller altså ret højt, og det er også så højt, som man nogle gange bliver lidt irriteret over det, når du sidder inde i bilen, fordi hvad tænker folk lige, når du kommer kørende, der kommer det rullende cirkus, eller hvad sker der? Men det lyder lidt som sådan en rullende cirkus, der kommer.
[00:17:35] I forhold til hestekræfter, så har bilen her, altså performanceudgaven, 480 hestekræfter, og det svarer til 358 kW og et moment på 660 Nm. Det er altså ikke så let, og det kan også godt mærkes.
[00:17:51] Og hvordan er bilen så afstemt?
[00:17:53] Jamen den er afstemt på en måde, som gør at den ligger et eller andet sted imellem sporty køreegenskaber, fordi den er relativt fast i undervognen, Men den er også meget komfortabel.
[00:18:06] Og den er nok mere komfortabel end den er sporty, men det er jo typisk de her lidt større SUV'er.
[00:18:12] Der får du altså ikke lige så dynamiske køreegenskaber som du f.eks. gør i en Polestar eller en MG4, hvor det her med køredynamikken er i højsædet.
[00:18:27] Det har jeg altså ikke på samme måde her.
[00:18:29] Men det er en virkelig behagelig bil at køre.
[00:18:33] Og jeg lander også på karakteren 8.0, hvor jeg tidligere var helt nede på 4.0. Og det er simpelthen fordi de her assistentfunktioner, som jeg elsker at køre med, de bare spiller i bilen. Det eneste der lige mangler for, at de her assistenter for alvor kommer op og brillerer, det er at bilen Den skal have afstemt dem sådan, at når du kommer til en ny hastighedsgrænse, så skal bilen nå at bremse ned, så du ikke ruller ind i byzonen med 80 km i timen.
[00:19:00] Der skal den altså være nede på 50 km i timen, så du ikke får en bøde. Og lige ledes når du accelererer ud af byen, der må den godt gøre det lidt før.
[00:19:08] Til gengæld er det her med, at den selv holder farten.
[00:19:13] Den her adaptive fartpilot, som der er, hvor den selv holder afstanden til den foran kørende, samtidig med at den holder den fart, du har indstillet, det fungerer altså også bare rigtig godt. Og de afstande, du kan indstille dem i, der kan du selv bestemme, om du vil tæt på, eller om du vil længere fra. Det fungerer også super fint. Så der er altså ikke ret meget, der klager over længere, hvad X-Peng det angår. Jeg synes virkelig, man kan mærke, at de har opbett sig.
[00:19:36] Så jeg er meget, meget positivt overrasket over køregenskaberne i den her bil.
[00:19:41] Xpeng plejer altså også at være ekstremt gode til at samle deres biler.
[00:19:46] Men denne gang har jeg altså fundet nogle små ting. Hvis vi kigger på der, hvor kofangeren og forskærmen mødes, så er der altså lidt mere luft heromme på førersiden, end jeg ser over i den modsatte side, altså over ved passagersiden, hvor de to ting løber sammen. Der er de fuldstændig knæs her.
[00:20:03] Så en lille difference der.
[00:20:05] Og når vi så kommer om til bagenden af bilen, for i resten af vejen hen, der er der altså ikke noget at komme efter.
[00:20:11] Men ved selve bagenden af bilen, så hvis man lægger mærke til det, så er det ligesom om, at bagklappen er hængt skævt på, eller den mangler noget indjustering.
[00:20:20] Hvis vi kigger over i højre side af bilen, så kan man se her, at selve lygtebåndet ligegår to millimeter højere op, end lygten der er ude på siden af bilen. Og over i den anden side, der er det lige en millimeter længere nede, end lygtebåndet der er ude på siden af bilen.
[00:20:38] Så det betyder altså, at jeg ikke kan give den her X-Ping så god en karakter, som jeg plejer at give for bygge og samlekvalitet.
[00:20:46] Den er jo ellers bygget fint nok. Der er ikke noget, der rasler eller skrambler rundt, når du kører i bilen. Det er der slet ikke noget tegn på. Men den har bare lige de her små indjusteringer, som ikke er helt godt nok den her gang. Og derfor så lander jeg på karakteren 8,0 for bygge og samlekvalitet.
[00:21:02] Nu er vi nået til udstyr til prisen.
[00:21:05] Og hvis der er noget du virkelig får meget af i sådan en Xpeng G6, den nye model, så er det altså udstyr til prisen. Du har endda et bakkamera i dit bakspejl, så hvis du læser fuldstændig ophamme, også over hattehylden i dit bagagerum, så er det ikke noget problem, for så kan du bare slå dit bakspejl over på kameran, og så kigge ud af bagruden. Jeg prøvede noget sjovt en dag, hvor jeg starter vinduesviskeren på bagruden, fordi jeg syntes, det var begyndt at blive lidt utydeligt. Der havde jeg ikke lige tænkt over, at det var et kamera, jeg sad og kiggede i.
[00:21:38] Så undrede det mig, at jeg ikke kunne se vinduesviskeren køre frem og tilbage, men selvfølgelig kan jeg ikke det, fordi kameraet sidder altså højere op end vinduesviskeren.
[00:21:46] Det er måske en lille ulempe, fordi det betyder, at du skal ud og rense det kamera, hvis det begynder at blive smussigt i tilfælde af regnvejr eller støvregn. Der skal altså meget til, hvis I havde kørt 3-4, nej det passer ikke, 700 kilometer, inden I overhovedet tænkte på, at jeg måske skulle have renset det kamera.
[00:22:04] Nå, men ellers noget andet, som bilen brillerer med i forhold til udstyr til prisen, det er det her infotainment-system, som bare fungerer vanvittigt godt. Og jeg har slet ikke nået at lege nok med det her X-Combo, hvor du har mulighed for at sætte din bil op fuldstændig, som du selv har lyst til.
[00:22:19] Så bilen den hjælper dig med at gøre nogle ting, alt efter hvad det er, du gør, når du sætter dig ind i bilen. Det er altså virkelig, virkelig smart.
[00:22:28] Den nye varmepumpe, som bilen har fået, er noget XPeng kalder for XHP 3.0. Den støjer næsten ikke. Det er en af de mest støjsvage varmepumper, jeg har hørt igennem længere tid.
[00:22:41] Og så har vi forsæderne, hvor der både er varme, køl og massage i. Det er også virkelig lækkert, især til den pris her.
[00:22:48] En anden sjov gimmick, det er, at du har mulighed for at fjernstyre bilen fra din app, altså fra din mobiltelefon.
[00:22:55] Så hvis du for eksempel kommer ned på en parkeringsplads, og der er to biler, der holder virkelig tæt op og ned af dig, og du ikke kan komme ind i bilen, så starter du bare lige din app op på telefonen, og så bakker du bilen tilbage, så du kan sætte dig ind på førersædet og så køre.
[00:23:09] Igen, en meget smart feature i de enkle tilfælde, hvor man måske får behov for det.
[00:23:15] Når jeg lige har haft et interview med Anders Birkhoff, som netop har sådan en XPeng G6, dog den gamle model, hvor jeg spurgte ham, fordi nu har han haft bilen i halvanden år, og spurgte jeg ham, er det noget, du nogensinde har brugt, eller er det bare en sjov gimmick?
[00:23:28] Nej, sagde han. Jeg har brugt det så sent som i går, fordi jeg stod i en situation, hvor jeg syntes, det var lidt svært at komme ind i bilen.
[00:23:34] Så ja, det kan jeg altså virkelig godt bruges og anbefales.
[00:23:38] Noget andet, som jeg synes er virkelig lækkert i bilen, det er, at du har den her pet-mode-funktion. Altså det samme som dog-mode på en Tesla, hvor bilens kabine bliver holdt i en vis temperatur, og den sørger for, at der hele tiden er frisk luft inde i kabinen, så du roligt og sikkert kan efterlade en hund i bilen. Hvis du for eksempel er inde og handle, så behøver du ikke tænke på, at bilen lige pludselig er varmet op til 45 grader, fordi den står i solen. Der er altså styr på den del.
[00:24:09] Noget andet, der er ekstremt gennemført i bilen her, det er også den her app, som findes til telefonen. Den har virkelig mange funktioner, og du kan styre næsten alt selv. Sådan noget, som hvis du lige skal have anhængertrækket ud, som er det her elektrisk svingbare anhængertræk. Det kan du også gøre fra din mobiltelefon, og du kan selvfølgelig også forvarme bilen, inden du skal ud og køre osv.
[00:24:30] Det eneste jeg egentlig ikke synes fungerer specielt godt på bilen, det er lyset. Jeg synes ikke at nærlyset er særlig godt. Fjernlyset er fint, men nærlyset er ikke særlig godt. Og så har den også en tendens til måske at blænde op, selv om der kører en lastbil 100 meter foran dig i samme retning som dig selv, så du har de røde baglygter, så kan bilen godt finde på at blænde op. Så bilen synes jo også selv, at den har dårlig lys på.
[00:24:55] Og så har den også lidt svært ved at læse vejskilte, altså vejskilte genkendelsen er ikke optimal.
[00:25:01] Men alt i alt, så giver jeg karakteren 9,0 for udstyr til prisen.
[00:25:06] Hvis jeg skulle højere op, så skulle den lige have nogle Matrix LED-lygter, og den skulle måske have et head-up display, så havde vi været op på en 10, fordi det er godt nok rigtig, rigtig meget bil for pengene man får her.
[00:25:19] En hver god familiebil skal selvfølgelig have nogle ordentlige sæder og nogle ordentlige pladsforhold.
[00:25:25] Og hvis der er noget, at den her X-Pen G16 har, så er det jo altså ordentlige sæder. Det har vi været lidt inde på tidligere. Der sidder man virkelig, virkelig godt.
[00:25:33] Men noget andet, som virkelig er lækkert og smart ved den her, det er, at når man hopper ind i bilen, så er der lette ind- og udstigningsforhold. Rettet er ikke elektronisk, så det kører ikke selv på plads osv. Men når jeg lukker døren, så kører sædet op og på plads, som jeg gerne vil sidde, for jeg kan godt lide at sidde højt i bilen.
[00:25:54] Det er virkelig smart, at man har et sæde, som selv kører tilbage, og gør sådan, at det er nemt at komme ud og nemt at komme ind, især hvis man er flere personer, der kører bilen. For så dur det jo ikke, at den er indstillet til den mindste person, og så lige pludselig er det hajtaver, der kommer og skal sidde her, og så føler man næsten, at man skal rykke sædet ud for at komme til at sidde i bilen.
[00:26:14] Men der er altså super fine pladsforhold, der er god bredde i bilen, og det gælder både på før- og præciser-sædet, selvom der er lavet en relativ bred midterkonsol, hvor der er plads til to telefoner ved siden af hinanden, som oplader.
[00:26:29] Over mit hoved her på forsædet, der har jeg noget, der minder om 20 cm. Selvom jeg har kørt sædet højt op.
[00:26:36] Og jeg er jo de her 1,77 m, så jeg er jo ikke verdens største mand.
[00:26:40] Men om du så er 1,95 m høj, så er jeg sikker på, at du stadigvæk sagtens kan sidde her. Ellers så kan du bare køre sædet en lille smule ned.
[00:26:47] Lad os lige prøve at gå om på bagsædet og se, hvordan det ser ud deromme.
[00:26:54] Og når man kigger ind her, så er der altså også en relativ stor åbning. Og nu er sædet vel at mærke kørt tilbage for at lave lidt indstigning for mig næste gang, fordi det sker jo når man åbner døren.
[00:27:07] Så der er altså så lidt plads som man overhovedet kan have i bilen lige nu, fordi der ikke sidder nogen på forsædet, og den er kørt tilbage. Og alligevel, så er der bare voldsomt meget plads til ens ben her.
[00:27:19] Så nu prøver jeg lige at sætte mig ind, og det går altså.
[00:27:22] Rigtig, rigtig nemt. Lige nu er sædet lagt ned, så det er kørt så langt tilbage som muligt. Jeg har stadigvæk 10 cm over mit hoved. Hvis jeg lige kører sædet op, så har jeg 15 cm over mit hoved.
[00:27:37] Der er altså god støtte under mine ben hele vejen ud til mine knæhasser hernede.
[00:27:42] Så ingen problem overhovedet heromme. Og over til sædet foran mig.
[00:27:47] Jamen det har jeg jo 15-20 cm, selvom sædet det oven i købet er kørt tilbage i forhold til det her med den lette indstigning.
[00:27:56] Prøver lige at rykke ind på midt af sædet.
[00:27:58] Og nu sidder man selvfølgelig lidt sjov her, fordi det ene sæde det er kørt frem med ryglænet, og det andet sæde heromme i bag er lagt ned.
[00:28:07] Men nu her, når sædet ligger ned, så har jeg stadig 5 cm over mit hoved.
[00:28:12] Her ved midt af sædet. Og hvis jeg lige prøver at køre det op.
[00:28:17] Sådan.
[00:28:19] Så har jeg jo over 10 cm op til ovenlyset. Så alt i alt er der bare vanvittig gode pladsforhold i sådan en X-Pen G6. Og derfor giver den også karakteren 9,5 for pladsforhold i kabinen. Jeg er lige blevet nødt til at rykke indenfor, fordi det er virkelig blevet et trælsværd at stå og anmelde i. Og det her kamera, som jeg har taget med i dag, det er altså ikke vanvittigt god til vand, og derfor sidder jeg inde i bilen. Men vi skal til at snakke. Vi skal til at snakke.
[00:28:51] Vi skal til at tale om nyttelast og vægtforhold.
[00:28:56] Og normalt plejer jeg at stå ude bagved, fordi jeg vil gerne vise, at der er et anhængertræk på bilen. Det har jeg filmet, så jeg skal nok sætte et klip ind i videoen.
[00:29:04] Men det her andhængertræk er så smart, at du har mulighed for at få det til. Det er elektronisk svingbart, så du kan trykke på en knap på din app i din mobiltelefon, og så svinger det ud. Eller du kan gøre det inden for skærmen her på infotainmentsystemet. Der er ikke nogen knap om i bagagerummet, som der ellers plejer at være til at påvirke, så man kan få svinget det her andhængertræk ud.
[00:29:25] Det er lidt overraskende egentlig.
[00:29:27] Men bilen her må trække 1500 kg med bremse og 750 kg uden bremse. Så er der en lodret kuglelast på 75 kg, og du har også mulighed for at sætte tagbøjler på, og der må du også lægge 75 kg op på taget. Desværre er der ikke noget frunk til bilen, men jeg har hørt af omveje at man kan købe et frunk og så selv få monteret derude.
[00:29:51] Der vil jeg dog lige tage fat i Xpeng først for at høre, hvordan derledes det er med garantien.
[00:29:55] Og det kan jo også godt være, at de har et original frunk, at man kan få lov til at montere i forhold til den garanti, der er.
[00:30:01] Nyttelasten i bilen er 470 kg inklusiv fører, og egenvægten med fører er 2220 kg.
[00:30:11] Den makstilladte totalvægt er 2690 kg.
[00:30:16] Alt i alt bringer det mig frem til en karakter på 8,0 for nyttelast og vægtforhold.
[00:30:22] Hvordan er det så med batterirekkevidder og forbrug på bilen?
[00:30:25] Normalt laver XPeng nogle biler, som har et ret fornuftigt forbrug i forhold til batteriets størrelse, og det her er altså ikke nogen undtagelse.
[00:30:35] Vi har også tale om et batteri med LFP-kemi, altså det her batteri, som er baseret på jernfosfat, og som du kan oplade til 100% hele tiden.
[00:30:47] En gang imellem at du kan lade op til 100% når du lige skal på en længere tur, det kan du altså gøre hver evig eneste dag.
[00:30:55] Batteriet har en brutostørrelse på 80,8 kWh, men du kan bruge 80 kWh af selve batteriet. Det er altså også uhørt højt, at man kan få så mange kWh ud af batteriet. Det er kun 0,8 kWh, de reserverer for at beskytte batteriet.
[00:31:15] Det tænker jeg umiddelbart er fordi, at det er det her jernforsvagt batteri, som ikke er så modtagelig overfor Den her belastning, der bliver, når det bliver tømt fuldstændig fra strøm, eller når det bliver lavet fuldstændig op fra strøm.
[00:31:29] Det er også 800 volts teknologi, og rækkevidden er oplyst til 510 km WLTP.
[00:31:37] Jeg har dog kun opnået en rækkevidde på 425 km i forhold til min test, og dem har jeg selvfølgelig temperaturreguleret på de her 20-tommer alufælger, der sidder på bilen. Det svarer til en rækkevidde på 83,3 i forhold til det oplyste WLTP-tal, og det er altså ret fornuftig. Normalt har vi et gennemsnit på ca. 80 %.
[00:32:02] I forhold til alle de biler vi har haft til test her på Bilpodcasten, når vi sammenligner med WLTP-tallet. Så her leverer bilen altså mere end hvad vi er vant til, at den leverer.
[00:32:12] Den har også et oplyst forbrug på 18,4 kWh pr. 100 km.
[00:32:18] Og i forbindelse med min test opnåede jeg et forbrug på 18,82 kWh pr. 100 km. Altså lige lidt mere end hvad bilen lovede.
[00:32:27] Men fordi bilen lader så vanvittigt hurtigt, så betyder det ikke så meget, at rækkevidden er lavere end for eksempel nogle andre biler, hvor du kan komme helt op på 600 km. Fordi her, hvis du kommer ind på en ladestander, som bare kan levere strømmen, så er du videre på ingen tid. Og derfor trækker det ikke ned i min vurdering af batterirekkevidder for brug, og jeg lander på karakteren 9,5 for lige netop det.
[00:32:53] Vi skal til at tale om opladning, og derfor har jeg gået om til bagenden af bilen over i passagersiden. Jeg trykker lige to gange på knappen her, og så åbner ladeporten her, så man kan se lidt om, hvad det er, det handler om. Og her har X-Ping desværre ikke ændret på det her med, at du har de her to gummideksler, som skal hænge ned af bilen, og som kan ridse lakken på bilen, når du oplader. Det synes jeg er super ærgerligt, at der ikke lige er tænkt over det.
[00:33:19] Virkelig en uheldig løsning, når alt andet på bilen er så gennemført.
[00:33:23] Men DCP på bilen, og det er altså her, at Xpeng virkelig brillerer, er 451 kW.
[00:33:32] Jeg har ikke fundet en lader i Danmark i det område, at jeg har kørt på 451 kW, og derfor har jeg ikke kunne teste det.
[00:33:40] Hvis du finder en lader, som kan levere så meget strøm så hurtigt, så er du videre på 12 minutter.
[00:33:48] 12 minutter, det er jo ingen tid. Det er et gennemsnit på 290 kW.
[00:33:55] Bare på 12 minutter.
[00:33:57] Altså hvor den bliver ved med at have det her gennemsnit. Og alle de ladestander og ladestationer jeg har været inde på, der er den bare kørt op og så lagt helt op på max af hvad ladestanderen den har kunne levere.
[00:34:08] Det har altså været op til 300 kW, og så er den lagt derop, indtil den er begyndt at dykke, når vi kommer op omkring 75-80 på batteriet. Jeg sætter lige en graf ind i videoen, så man kan se, hvordan ladekurven egentlig ser ud. Det er altså voldsomt overbevisende. Jeg er da også spændt på, hvordan de her biler kommer til at holde i forhold til procent på batteriet her om lad os bare sige seks år når de eventuelt er blevet opladet så kraftigt igennem så mange år.
[00:34:43] Det er jeg meget meget spændt på.
[00:34:45] Jeg tænker ikke så pænt lige at styre over det, men jeg vil da gerne se det til den tid, det er helt sikkert. Så det kommer jeg til at følge med i her på Bilpodcasten. Noget andet der så er fuldstændig vanvittigt, det er fordi at bilen den lader så hurtigt og så effektivt, så er hele løbet af de her Vi plejer jo at sige, at 10 minutter er den tid, vi skal have en gennemsnitlig opladning på, men hvor lang kommer du så på 10 minutter? Her kommer du altså 248 km videre.
[00:35:15] i forhold til den realistiske rækkevidde. Det er ikke engang i forhold til WLTP-tallet. Normalt giver vi 10, når vi lander på 211 km eller derovre. Så denne her bil springer skalaen.
[00:35:28] Så det kan godt være, at vi skal til at overveje, om vi skal stramme det her karaktersystem. Men så er der bare mange andre biler, som vil ligge nede og rasle på 1-2 stykker. Så det kan vi af gode grunde ikke. Men det er altså helt ekseptionelt godt på sådan en X-Ping G6.
[00:35:42] Og det er også derfor, at jeg gav den så god en karakter før, i forhold til batteri, rækkevidde og forbrug. For det giver bare virkelig god mening, når den lader så hurtigt, som den gør. Og efterhånden, som der kommer flere og flere ladestander i Danmark, så vil vi også opleve, at ladestanderne bliver kraftigere og kraftigere. Og derfor vil du kunne lade så hurtigt, som bilen her kan klare.
[00:36:05] Når du holder dig hjemme i din egen garage eller ude på en langsom ladestander, så kan den klare 11 kW på en standardladning, og det tager så 8 timer og 45 minutter for at lade bilen op der. Men alt i alt så ender vi jo på karakteren 10,0 for opladning, fordi at det bare er Jeg er helt blæst bagover. Det er sindssygt godt det her.
[00:36:27] Og det er også noget, der gør, at jeg tænker, at jeg kan vide, om jeg skal have en bil med 800-hjulsteknologi, når jeg skifter bil næste gang.
[00:36:35] Noget andet, der også er vigtigt, når man snakker om elbiler, og i det hele taget biler generelt, hvis du skulle købe en ny bil, det er selvfølgelig garantien.
[00:36:43] Og her briljer jeg X-Ping altså også ret så grundigt.
[00:36:47] Nyvognsgarantien på bilen er 7 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Når vi snakker om batteri, så er det ikke kun batteriet, det er også batterimanagementsystemet, altså BMS'en, og drivlinjen, der har en garanti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Og her taler vi igen om det her med 70% på batteriet.
[00:37:11] Fordi hvis du laver en test i dit batteri, inden der er gået 8 år, og det viser sig at dit batteri har en kapacitet som er under 70%, så skifter XPeng noget på batteriet, så du kommer over igen, eller skifter hele batteriet.
[00:37:25] Så har den 3 år eller ubegrænsede kilometer på lagt gennemtæring.
[00:37:30] Karosserig gennemtæring er 12 år eller ubegrænsede kilometer, og yderligere er der 5 års vejhjælp i EU.
[00:37:39] Det betyder, at jeg hæver min karakter med en, så jeg læner helt op på karakteren 8,5 for garanti på bilen her.
[00:37:46] Men der er så lige et men, og det er, at DX-penge kræver for, at man har den her garanti og for, at man har den her 5-års vejhjælp, det er, at man kommer ind til service for hver 12. måned eller pr. 20.000 km. Det er altså rimelig stramt i forhold til nogle andre producenter.
[00:38:02] Så jeg har lige været inde og se, hvad priserne er på de her serviceintervaller. For lige netop den her XPeng G6 er underlig nok billigere på en G9. Men på G6'eren der over tre år, der koster det 265 kr. i måneden. Det svarer til 3.180 kr. i de første tre år. Det skal man altså lige tage med, når man regner på, om man har råd til at have bilen her.
[00:38:27] også i forhold til garanti og service.
[00:38:29] Og hvordan er det så med værdi for pengene på sådan en bil her?
[00:38:33] Jamen, i forhold til brugtvognspriserne, så kan jeg så fortælle, at X-Ping holder brugtvognspriserne utrolig godt i forhold til mange andre elbiler på markedet. Og det er som regel et udtryk for, at folk som har købt en X-Ping, de er glade for bilen og har altså ikke lyst til at skille sig af med den igen.
[00:38:51] Og det er også det indtryk, jeg får, når jeg taler med ejere af X-Ping generelt.
[00:38:57] Virker det, man får, så for pengene? Ja, det gør det altså. Det spiller virkelig på den bil her, især efter den nye opdatering at komme. Så synes jeg rent faktisk, at assistenterne og det her med at holde sig i sporet, det virker bedre end på min egen Tesla.
[00:39:13] Og den har jeg ellers ros til skyerne i forhold til at holde den inden for stregerne og bare ligge snorlig i, fordi det er den gamle version med en radar.
[00:39:21] Det samme jeg oplever med den her, den er også bare begyndt at ligge fuldstændig snorlig i. Det gjorde den ikke, da vi anmeldte den første version, altså inden at den her opdatering kom.
[00:39:31] Og hvordan er prisen så i forhold til markedet?
[00:39:34] Men jeg synes jo, at X-Ping og især bilen her, som er i performance, du får ikke en bil i den her størrelse med de her performance egenskaber til noget nær den samme pris. Altså en bil under 400.000 kr. som den her kan, og stadigvæk er i en familieslade.
[00:39:51] Det finder man ikke mange steder, så den er utrolig skarp prissat.
[00:39:57] Der hvor jeg måske kan være lidt spændt på, Hvad der kommer til at ske med priserne, det er, at nu kommer Xpeng med deres Xpeng P7 Plus, og den starter i en pris af 370.000 kr.
[00:40:11] I forhold til den her eller den anden Long Range version, der er den her, som ligger på ca. 350.000 kr., så synes jeg jo lige pludselig, at det begynder at se ud til, at der godt kan blive en justering på 10.000 kr. af Long Range versionen. Men det er altså bare min egen lommefilosofi, med mindre at det viser sig, at de ikke sælger så mange af den her X-Ping P7 Plus, som de regner med, og så kan det være, at det er den, der får en justering af prisen.
[00:40:40] Men jeg har talt med Xpeng i forbindelse med nogle af deres salslokaler, og de siger, at lige nu går den som varmbrød, den her Xpeng P7 Plus, som har en meget speciel bagende, det skal man virkelig vente sig til.
[00:40:52] Men karakteren for værdi for pengene på lige netop den her bil, den ligger jeg på 9,5.
[00:40:59] For det er altså svært at finde meget mere performancebil for pengene.
[00:41:03] Vi er nu nået til den samlede vurdering og sikkerhed på bilen. Og i forhold til sikkerhed, så har den her Xpeng G9 i september måned 2024 fået 5 stjerner i Euro NCAP. Så den del er der altså også styr på.
[00:41:17] Tar vi så den samlede vurdering, altså gennemsnittet af alle de karakterer, som jeg har givet den, de her 13 forskellige parametre, at vi lige har været igennem her i forbindelse med anmeldelsen, så lander jeg på karakteren 8,5. Så den går altså op og tager førstepladsen ud af de 41 biler, vi har testet indtil nu her på Bilpodcasten.
[00:41:36] Det synes jeg alligevel er noget af en præstation.
[00:41:40] Og jeg må også indrømme, at hvis jeg selv stod og skulle købe en ny bil, så ville det her helt klart være en af de biler, jeg ville overveje, især fordi den også bliver produceret i Europa nede ved Større Magne i Østrig.
[00:41:56] Husk nu altid selv lige at komme ud og så prøvekøre bilerne, eller eventuelt se nogle af vores konkurrenteres anmeldelser af bilerne, for det kan jo være, at de har set nogle ting, som jeg ikke har set på dem, selvom jeg synes, at jeg har været grundig.
[00:42:08] Men det kan jo godt være, at der er noget, som jeg irriterer mig over, som de ikke synes er et problem, og modsat vej rundt.
[00:42:15] Som spændende alternativ kunne man nævne Hyundai Ioniq i deres long range version, hvor du kommer helt op på 570 km.
[00:42:24] Den har en startpris på 304.995 kr.
[00:42:30] Når du begynder at smide udstyr i den model, så kommer den også frygtelig langt opad.
[00:42:35] Et andet alternativ, som er en kinesisk bil, det er Seacom med deres 7 GT, også i long range. Der er du altså helt oppe at få en rækkevide på 655 km, og den starter ved 379.900 kr.
[00:42:50] Det kunne også være et alternativ.
[00:42:52] Og så har vi selvfølgelig den oplagt til den her, og det er en Tesla Model Y.
[00:42:57] Der er ingen tvivl om, at det absolut af den bil, at den her nok konkurrerer allermest med. Men hvis du skal have en Tesla Model Y i performance udgave, så kan den bare slet ikke være med x-pengen her i forhold til prisen.
[00:43:11] Tar du en long range udgave af Tesla'en og en long range her af x-pengen, så er du altså cirka i det samme niveau omkring de her 350.000 kr.
[00:43:21] Og der må jeg nok indrømme, efter jeg har prøvet begge biler her inden for den sidste måned, så synes jeg jeg har et relativt godt samlingsgrundlag, der må jeg indrømme, at der der hælder jeg mere til den her X-Ping G6 i den opdaterede version. For jeg synes godt nok, at man får rigtig, rigtig meget bil for pengene. Men prøv begge biler, og så se hvad du er mest til, når du er kommet ud at køre dem. Det var alt for Bilepodcasten her i dag. Tusind tak fordi du så med, og jeg glæder mig til at vi ses et eller andet sted ude i det danske land, eller igen her på Bilepodcasten. Ha det godt derude. Tak fordi du lyttede med. Hvis ikke du vil gå glip af den næste episode, så tryk på følg eller abonnér.
[00:44:06] Og fortæl endelig dine venner og bekendte om Bilpodcasten, når du hører en spændende episode.
[00:44:12] Kør forsigtigt ud og ha en knaldhammerende god dag.